پوتین وعده آتش بس می دهد در صورتی که اوکراین سرزمین های اشغال شده توسط مسکو را ترک کند و عضویت خود در ناتو را کنار بگذارد – یک اقدام ناامیدکننده برای کیف.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه متعهد شد که دستور آتش‌بس در اوکراین را «فوراً» بدهد و با آغاز خروج نیروهای کی‌یف از چهار منطقه‌ای که در سال 2022 توسط مسکو ضمیمه شده‌اند و برنامه‌های پیوستن به ناتو را لغو کند، مذاکرات را آغاز کند.

به نظر می رسد چنین معامله ای برای کی یف غیرقابل بحث باشد، زیرا این کشور می خواهد به ائتلاف نظامی بپیوندد و خواستار خروج نیروهای روسیه از تمام قلمرو خود شده است. در ابتدا هیچ نظری از سوی اوکراین درباره پیشنهاد پوتین وجود نداشت.

پوتین در سخنرانی خود در وزارت خارجه روسیه در مسکو گفت: ما فورا این کار را انجام خواهیم داد.

اظهارات وی در حالی بیان شد که رهبران گروه هفت کشور صنعتی پیشرو در ایتالیا گرد هم آمدند و سوئیس آماده میزبانی از سران بسیاری از کشورها و دولت‌ها از سراسر جهان در این آخر هفته – البته نه از مسکو – بود تا اولین گام‌های خود را برای برنامه‌ریزی به سمت صلح بردارد. در اوکراین. ایالات متحده و اوکراین نیز در این هفته یک توافقنامه امنیتی 10 ساله امضا کردند که آن را نقطه عطفی در روابط خود ارزیابی کردند.

روسیه در فوریه 2022 تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد. پس از اینکه نیروهای اوکراینی پیشروی روسیه به پایتخت را خنثی کردند، نبردها عمدتاً در جنوب و شرق متمرکز شد – و روسیه به طور غیرقانونی مناطقی را در شرق و جنوب ضمیمه کرد، اگرچه هیچ یک از آنها را به طور کامل کنترل نمی کند.

پوتین گفت که هدف او “راه حل نهایی” درگیری اوکراین است و نه “تجمع” آن. وی تاکید کرد که کرملین “آماده آغاز مذاکرات فوری است.”

از جمله درخواست‌های صلح گسترده‌تر فهرست شده توسط رئیس‌جمهور روسیه، وضعیت غیرهسته‌ای اوکراین، محدود کردن قدرت نظامی و حفاظت از منافع جمعیت روسی‌زبان این کشور بود. پوتین گفت که همه این خواسته‌ها باید به بخشی از «توافق‌های بین‌المللی اساسی» تبدیل شوند و همه تحریم‌های غرب علیه روسیه لغو شوند.

وی گفت: ما خواهان آن هستیم که این فصل غم انگیز تاریخ را پشت سر بگذاریم و گام به گام بازگرداندن وحدت بین روسیه و اوکراین و به طور کلی در اروپا را آغاز کنیم.

اظهارات پوتین موقعیت نادری بود که در آن او به وضوح شرایط خود را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین بیان کرد، اما او حاوی هیچ خواسته جدیدی نبود. کرملین قبلا گفته بود که کیف باید دستاوردهای ارضی خود را بشناسد و از تلاش خود برای پیوستن به ناتو صرفنظر کند.

روسیه هیچ یک از چهار منطقه ای را که در سال 2022 به طور غیرقانونی ضمیمه کرد، به طور کامل کنترل نمی کند، اما پوتین روز جمعه تاکید کرد که کی یف باید به طور کامل از آنها خارج شود و اساساً آنها را در داخل مرزهای اداری خود به مسکو واگذار کند. در Zaporizhzhia در جنوب شرقی، روسیه هنوز کنترل پایتخت اداری همنام منطقه را با جمعیتی حدود 700000 نفر قبل از جنگ در اختیار ندارد و در منطقه همسایه Kherson، مسکو در نوامبر 2022 از بزرگترین شهر و پایتخت به همین نام Kherson خارج شد.

پوتین گفت که اگر «کیف و پایتخت‌های غربی» پیشنهاد او را رد کنند، «تداوم خونریزی‌ها به عهده آنهاست، مسئولیت سیاسی و اخلاقی آنهاست».

دیدگاهتان را بنویسید