پاپ فرانسیس اولین پاپی است که در اجلاس G7 سخنرانی می کند و زنگ خطر را در مورد هوش مصنوعی به صدا در می آورد.


باری، ایتالیا (AP) – پاپ فرانسیس روز جمعه از رهبران دموکراسی های ثروتمند جهان خواست کرامت انسانی را در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در اولویت قرار دهند. او هشدار داد که با چنین فناوری قدرتمندی، این خطر وجود دارد که روابط انسانی خود به یک الگوریتم تبدیل شود.

فرانسیس از اقتدار اخلاقی خود بر گروه هفت استفاده کرد، گروهی که توسط ایتالیای میزبان دعوت شده بود تا در نشست سالانه خود جلسه ویژه ای در مورد خطرات و وعده های هوش مصنوعی برگزار کنند. با انجام این کار، او اولین پاپی بود که در G7 شرکت کرد و دیدگاهی اخلاقی در مورد موضوعی ارائه کرد که به طور فزاینده ای در دستور کار اجلاس های بین المللی، سیاست های دولتی و هیئت مدیره شرکت ها قرار دارد.

فرانسیس می‌گوید سیاستمداران باید در حصول اطمینان از اینکه انسان در قلب هوش مصنوعی قرار دارد رهبری کنند، به طوری که تصمیم برای استفاده از سلاح یا وسایل کمتر کشنده همیشه توسط انسان‌ها گرفته می‌شود، نه ماشین‌ها.

او گفت: «اگر توانایی مردم برای تصمیم‌گیری درباره خود و زندگی‌شان را با محکوم کردن آنها به وابستگی به تصمیم‌های ماشین‌ها از بین ببریم، بشریت را به آینده‌ای بدون امید محکوم می‌کنیم». ما باید فضایی را برای کنترل مناسب انسانی بر تصمیمات برنامه‌های هوش مصنوعی تضمین و حفظ کنیم: کرامت انسانی خود به آن بستگی دارد.»

پس از رونق هوش مصنوعی مولد توسط ربات چت OpenAI ChatGPT، فرانسیس به گروهی از کشورها و سازمان‌های جهانی می‌پیوندد که برای دستورالعمل‌های قوی‌تر برای هوش مصنوعی تلاش می‌کنند.

پاپ آرژانتینی از پیام صلح خود در سال جاری استفاده کرد و خواستار یک معاهده بین المللی شد تا اطمینان حاصل شود که هوش مصنوعی توسعه یافته و از نظر اخلاقی استفاده می شود. او استدلال می‌کند که فناوری‌ای که فاقد ارزش‌های انسانی مانند شفقت، رحمت، اخلاق و بخشش است، خطرناک‌تر از آن است که بدون مانع توسعه یابد.

در حالی که وی در سخنرانی روز جمعه خود به صراحت این فراخوان را تکرار نکرد، اما تصریح کرد که مسئولیت رهبری در این موضوع بر عهده سیاستمداران است. و او از آنها خواست تا استفاده از سلاح های مرگبار خود مختار را که در عامیانه به عنوان “ربات های قاتل” شناخته می شوند، برای همیشه ممنوع کنند.

او گفت: «هیچ ماشینی نباید جان انسان را بگیرد.

An die am Tisch versammelten Staats- und Regierungschefs gewandt, schloss er mit den Worten: „Es liegt an jedem Einzelnen, KI sinnvoll zu nutzen, aber die Verantwortung liegt bei der Politik, die Bedingungen zu schaffen, die einen derartigen sinnvollen Einsatz ermöglichen und fruchtbar انجام دادن.”

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، از فرانسیس دعوت کرد و شرکت خود را اعلام کرد، زیرا به خوبی می دانست که شهرت و اقتدار اخلاقی او می تواند بر G7 تأثیر بگذارد. به نظر می رسید که کسانی که پشت میز نشسته بودند تحت تأثیر قرار گرفته باشند و با ورود فرانسیس، حال و هوای پرشور اتاق فروکش کرد.

جان کرتون، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو و رئیس اندیشکده گروه تحقیقاتی G7، می‌گوید: «پاپ، خوب، یک شهرت بسیار خاص است.

کرتون یادآور شد که آخرین اجلاسی که در آن چنین بازیگرانی حضور داشتند و آن را به عمل تبدیل کردند، در سال 2005 در گلنیگلز اسکاتلند بود. در آن زمان سران کشورها و دولت ها تصمیم گرفتند که بدهی 40 میلیارد دلاری 18 کشور فقیر جهان به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را لغو کنند.

قبل از این اجلاس کنسرت Live 8 در لندن برگزار شد که در آن Sting، The Who و شکل جدیدی از Pink Floyd حضور داشتند و بیش از یک میلیون نفر را برای نشان دادن همبستگی خود علیه گرسنگی و فقر در آفریقا جذب کردند.

کرتون گفت: “گلنیگلز در واقع یک اسلم دانک بود و برای برخی یکی از موفق ترین قله ها است.”

چنین فشار مردمی بر رهبران گروه هفت در منطقه پوگلیا ایتالیا اعمال نمی‌شود، اما فرانسیس می‌دانست که می‌تواند از اقتدار اخلاقی خود برای تجدید درخواست‌های خود برای حفاظت از هوش مصنوعی و خطرات موجود برای آن استفاده کند تا به صلح و جامعه ای که این هوش مصنوعی نشان می‌دهد اشاره کند. وقتی اخلاق انسانی نادیده گرفته می شود

او گفت: «وقتی در مورد فناوری صحبت می‌کنیم، در مورد معنای انسان بودن صحبت می‌کنیم، و بنابراین وضعیت منحصر به فرد ما به عنوان موجوداتی دارای آزادی و مسئولیت است. “این بدان معناست که ما در مورد اخلاق صحبت می کنیم.”

فناوری هوش مصنوعی مولد جهان را با توانایی خود در تولید پاسخ‌های مشابه انسان تحت تأثیر قرار داده است، اما همچنین نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی این فناوری ایجاد کرده و به درهم‌آمیزی تلاش‌های جهانی برای مهار آن منجر شده است.

برخی از خطرات فاجعه بار اما دور برای بشریت می ترسند زیرا می تواند منجر به توسعه سلاح های زیستی جدید و انتشار اطلاعات نادرست شود. دیگران نگران تأثیر آن بر زندگی روزمره هستند، مانند تعصبات الگوریتمی که منجر به تبعیض می شود یا سیستم های هوش مصنوعی مشاغل را از بین می برند.

فرانسیس در پیام صلح خود این نگرانی ها را تکرار کرد و دیگران را نیز مطرح کرد. او گفت که هوش مصنوعی باید تضمین حقوق اولیه بشر، ترویج صلح و محافظت در برابر اطلاعات نادرست، تبعیض و تحریف را در اولویت قرار دهد.

وقتی صحبت از مقررات به میان می‌آید، فرانسیس چیزی شبیه به درهای باز خواهد داشت، زیرا اعضای G7 راه را در بحث نظارت بر هوش مصنوعی رهبری کرده‌اند.

ژاپن که سال گذشته ریاست دوره‌ای G7 را بر عهده داشت، فرآیند هوش مصنوعی هیروشیما را برای توسعه دستورالعمل‌های بین‌المللی و کد رفتاری برای توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد. علاوه بر این تلاش‌ها، نخست‌وزیر فومیو کیشیدا ماه گذشته از چارچوبی برای مقررات جهانی هوش مصنوعی مولد رونمایی کرد. اینها سیستم هایی هستند که می توانند به سرعت متن، تصاویر، فیلم ها و فایل های صوتی جدید را در پاسخ به درخواست ها و دستورات تولید کنند.

اتحادیه اروپا یکی از اولین ابتکارات با قانون جامع هوش مصنوعی بود که قرار است در دو سال آینده اجرایی شود و می تواند به عنوان یک مدل جهانی عمل کند. این قانون تمام محصولات و خدمات هوش مصنوعی ارائه شده در 27 کشور اتحادیه را هدف قرار می دهد و بر اساس سطح خطری که آنها ایجاد می کنند محدودیت هایی را اعمال می کند.

در ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، فرمان اجرایی برای محافظت در برابر هوش مصنوعی صادر کرد و خواستار تشدید مقررات قانونی شد. با این حال، برخی از ایالت ها مانند کالیفرنیا و کلرادو سعی کردند قوانین هوش مصنوعی خود را تصویب کنند – با درجات مختلف موفقیت.

تنظیم‌کننده‌های ضدانحصار در هر دو سوی اقیانوس اطلس شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی مانند مایکروسافت، آمازون و OpenAI را به دقت بررسی می‌کنند تا تعیین کنند که آیا موقعیت‌های غالب آنها در بازار مانع رقابت می‌شود یا خیر.

با اجلاس سران در پاییز گذشته، بریتانیای کبیر گفتگوی جهانی را درباره مهار شدیدترین خطرات هوش مصنوعی آغاز کرد. در جلسه بعدی در سئول، این شرکت ها متعهد شدند که این فناوری را ایمن توسعه دهند. فرانسه قرار است در اوایل سال آینده میزبان دیگری از چنین نشستی باشد. سازمان ملل نیز با اولین قطعنامه خود در مورد هوش مصنوعی صحبت کرده است.

فرانسیس علاوه بر سخنرانی خود در مورد هوش مصنوعی، یک روز کامل گفتگوهای دوجانبه داشت. وی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد و از سران کشورهای الجزایر، برزیل، هند، کنیا و ترکیه دعوت کرد. وی همچنین با اعضای گروه هفت از جمله بایدن، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار خواهد کرد.

___

چان از لندن گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید