نکات مهم در مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و حماس چیست؟


پیشنهاد اخیر برای آتش بس در غزه مورد حمایت ایالات متحده و بسیاری از جامعه بین المللی است. اما به نظر می رسد حماس و اسرائیل به طور کامل از این پیشنهاد استقبال نکرده اند.

حماس این هفته خطوط کلی را پذیرفت اما خواستار “تغییر” شد. نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو علناً جنبه‌های این طرح را زیر سؤال برده و این تردیدها را در مورد پایبندی اسرائیل به این طرح که ایالات متحده آن را پیشنهادی اسرائیل توصیف می‌کند، ایجاد کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که هشتمین دیدار خود را از منطقه از زمان حمله حماس در 7 اکتبر که جرقه جنگ را آغاز کرد، انجام داد، روز چهارشنبه به خبرنگاران در قطر گفت که مذاکرات ادامه دارد.

با این حال، وی با بیان اینکه حماس خواستار تغییرات “تعدادی” شده است، گفت: “برخی از تغییرات امکان پذیر است، اما برخی دیگر غیرممکن است.”

بلینکن از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد، اما اظهارات اخیر مقامات اسرائیلی و حماس نشان می‌دهد که روابط بین دو کشور بر سر بسیاری از موضوعات مشابهی که میانجی‌ها ماه‌ها در تلاش برای رفع آن‌ها بوده‌اند، در تضاد است.

در اینجا نگاهی به نکات کلیدی می اندازیم.

جنگ را تمام کنید

حماس تاکید کرده است که گروگان های باقی مانده را آزاد نخواهد کرد مگر اینکه آتش بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه برقرار شود. هنگامی که رئیس جمهور جو بایدن آخرین پیشنهاد را در ماه گذشته اعلام کرد، گفت که این پیشنهاد شامل هر دو است.

اما نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل همچنان متعهد به نابودی قابلیت‌های نظامی و دولتی حماس است و اطمینان می‌دهد که دیگر هرگز نمی‌تواند حمله‌ای مانند حمله 7 اکتبر را انجام دهد. خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، جایی که رهبری ارشد حماس و بسیاری از نیروهای آن هنوز دست نخورده هستند، تقریباً به طور قطع کنترل منطقه را به گروه می‌دهد و آن را قادر می‌سازد تا دوباره مسلح شود.

این تا حدی به این دلیل است که اسرائیل هنوز طرحی برای اداره پس از جنگ نوار غزه ارائه نکرده و پیشنهاد ایالات متحده را که از حمایت گسترده در منطقه برخوردار بود، به این دلیل که مستلزم پیشرفت چشمگیر در ایجاد کشور فلسطینی است، رد کرده است.

جهاد طه، سخنگوی حماس روز چهارشنبه به یک شبکه خبری لبنانی گفت که “تغییرات” مورد درخواست این گروه با هدف تضمین آتش بس دائمی و عقب نشینی کامل اسرائیل است.

حماس همچنین خواستار آزادی صدها فلسطینی زندانی در اسرائیل از جمله رهبران سیاسی و شبه نظامیان ارشد است که به سازماندهی حملات مرگبار علیه غیرنظامیان اسرائیلی محکوم شده اند. با این حال، مشخص نیست که آیا طرفین بر سر فهرستی از آزاد شده‌ها به توافق رسیده‌اند یا به غزه، کرانه باختری اشغالی یا تبعید فرستاده خواهند شد.

به مرحله دوم طرح برسیم

طرح آتش بس شامل یک مرحله اولیه شش هفته ای است که در آن حماس در ازای عقب نشینی اسرائیل از مناطق پرجمعیت، برخی از گروگان ها – از جمله زنان، افراد مسن و مجروحان را آزاد می کند. غیرنظامیان فلسطینی اجازه خواهند داشت به خانه های خود بازگردند و کمک های بشردوستانه افزایش خواهد یافت.

اما پس از آن همه چیز پیچیده می شود.

انتظار می‌رود دو طرف از این دوره شش هفته‌ای برای مذاکره در مورد توافق بر سر مرحله دوم استفاده کنند که بایدن گفت که شامل آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده از جمله سربازان مرد و خروج کامل اسرائیل از غزه می‌شود. آتش بس موقت دائمی خواهد شد.

اما تنها در صورتی که هر دو طرف در مورد جزئیات توافق کنند.

به نظر می رسد حماس نگران است که اسرائیل پس از بازگرداندن ضعیف ترین گروگان ها، جنگ را از سر بگیرد. و حتی اگر این اتفاق نیفتد، اسرائیل می‌تواند در این مرحله از مذاکرات مطالباتی را مطرح کند که بخشی از توافق اولیه نبوده و برای حماس غیرقابل قبول است – و سپس در صورت رد حماس، جنگ را از سر بگیرد.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت که اسرائیل در این مذاکرات خواستار حذف حماس خواهد شد. اردان روز دوشنبه به CNN گفت: «ما نمی توانیم توافق کنیم که حماس حاکم نوار غزه باقی بماند، زیرا در این صورت غزه همچنان تهدیدی برای اسرائیل خواهد بود».

همچنین به نظر می رسد اسرائیل نسبت به مفاد این طرح مبنی بر تمدید آتش بس اولیه در حالی که مذاکرات مرحله دوم ادامه دارد، محتاط است. اردان گفت که این به حماس این امکان را می دهد که «به مذاکرات بی پایان و بیهوده ادامه دهد».

بی اعتمادی بین دشمنان دیرینه را از بین ببرید

مشکلات دیگری وجود دارد که می تواند تلاش آتش بس را از مسیر خارج کند. مهمتر از همه، بی اعتمادی کامل بین اسرائیل و حماس وجود دارد که پنج جنگ با یکدیگر می جنگند و هدفشان نابودی متقابل است.

علاوه بر این، فشار بسیار زیاد و متناقض بر نتانیاهو است که می تواند سیگنال های متناقض او را در مورد این پیشنهاد توضیح دهد.

هزاران اسرائیلی، از جمله خانواده‌های گروگان‌ها، در ماه‌های اخیر تظاهرات کرده‌اند و از دولت خواسته‌اند که زندانیان را به خانه‌های خود بازگرداند، حتی اگر به توافقی یکجانبه با حماس منجر شود.

اما شرکای راست افراطی در ائتلاف رو به زوال نتانیاهو طرح مورد حمایت آمریکا را رد کرده و تهدید می کنند که در صورت پایان دادن به جنگ بدون نابودی حماس، دولت او را سرنگون خواهند کرد.

آنها می خواهند غزه را دوباره اشغال کنند، “مهاجرت داوطلبانه” فلسطینی ها از این منطقه را ترویج کنند و شهرک های یهودی را در آنجا بازسازی کنند. پس از استعفای بنی گانتز، یک مخالف سیاسی میانه رو، از کابینه جنگی اسرائیل در روز یکشنبه، متحدان افراطی ناسیونالیست نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری از زمان آغاز جنگ، نفوذ بیشتری بر او دارند.

تصور اینکه اسرائیل یا حماس به طور کامل مذاکرات را کنار بگذارند دشوار است. برای اسرائیل، این احتمالاً بدان معناست که آنها باید ده ها گروگان را در نوار غزه آزاد کنند. برای حماس، درد و رنج فلسطینیان در غزه را طولانی تر می کند و به اسرائیل فرصت بیشتری برای نابودی شبه نظامیان می دهد.

با این حال، بلینکن اشاره کرد که مذاکرات به طور نامحدود ادامه نخواهد یافت.

“در مرحله ای از یک مذاکره – و این مدت طولانی است که به عقب و جلو می رود – شما به نقطه ای می رسید که باید از خود بپرسید که آیا یک طرف با حسن نیت عمل می کند یا نه اگر آنها به تغییر خود ادامه دهند. خواسته‌ها نیز مطالباتی را مطرح می‌کند و بر تغییراتی در چیزهایی که قبلاً پذیرفته است اصرار می‌ورزد.»

___

پوشش AP از جنگ در غزه را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید