ناتو طرحی را برای تسریع کمک های امنیتی و آموزش به نیروهای تحت محاصره اوکراینی تصویب کرد


بروکسل (AP) – وزرای دفاع ناتو روز جمعه طرحی را برای ارائه کمک های امنیتی و آموزش نظامی قابل اعتماد درازمدت به اوکراین پس از تاخیر در تحویل کمک های مالی، تسلیحات و مهمات از سوی غربی ها که باعث شد نیروهای متجاوز روسیه در میدان نبرد برای به دست گرفتن ابتکار عمل، به تصویب رساندند.

حامیان غربی کی‌یف تلاش‌های خود را عمدتاً بر گروه تماس دفاعی اوکراین که توسط پنتاگون اداره می‌شود، متمرکز کرده‌اند، مجمعی برای حدود 50 کشور برای تهیه تسلیحات و مهمات مورد نیاز کشور جنگ‌زده.

طرح جدید یک اقدام تکمیلی خواهد بود. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو این اقدام را پس از نشست وزرای دفاع در بروکسل اعلام کرد و گفت که مقر این ابتکار در پایگاه نظامی ایالات متحده در ویسبادن مستقر خواهد بود و نزدیک به 700 کارمند را شامل می شود.

وی گفت که این امر به سازماندهی آموزش پرسنل نظامی اوکراینی در کشورهای عضو ائتلاف، هماهنگی و برنامه ریزی اهدای تجهیزات مورد نیاز کی یف و مدیریت انتقال و تعمیر این تجهیزات نظامی کمک می کند.

این طرح به عنوان راهی برای حمایت ناتو از اوکراین “ضد ترامپ” توصیف شد. این اشاره به نگرانی‌هایی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ممکن است در صورت بازگشت به قدرت، حمایت آمریکا از کی‌یف را لغو کند.

کاجسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: «این به منظور آماده کردن کشور برای هر موقعیتی است.

ما باید این واقعیت را در نظر بگیریم که این (جنگ) ممکن است سال ها طول بکشد. ما چیزی می خواهیم که به افراد خاص، وزرا یا هر شخص دیگری وابسته نباشد، بلکه ساختاری می خواهیم که کار کند.”

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که یک دولت ملی گرا را رهبری می کند، به طور مرتب تلاش های ناتو و اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین را متوقف کرده است. او تهدید کرد که این طرح را وتو خواهد کرد، اما موافقت کرد که اگر بوداپست مجبور به مشارکت نشد، به سایر متحدان اجازه مشارکت دهد.

نیروهای بی شمار کی یف در حال مبارزه برای متوقف کردن ارتش قوی تر روسیه هستند. با تلاش نیروهای کرملین برای فلج کردن منبع برق ملی و شکستن خط مقدم در شرق کشور، نیرو، مهمات و دفاع هوایی کمیاب شده است.

مسکو از تأخیر طولانی کمک های نظامی ایالات متحده سود برد. پرداخت بودجه اتحادیه اروپا نیز به دلیل مبارزات سیاسی داخلی قدرت متوقف شد.

تحلیلگران نظامی می گویند اوکراین باید در تابستان با این حمله مقابله کند. در عین حال، باید سربازان بیشتری را آموزش دهد، استحکامات بسازد و به تسریع ارسال کمک های نظامی غرب امیدوار باشد تا کی یف بتواند سال آینده حمله جدیدی را آغاز کند.

استولتنبرگ ابراز امیدواری کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتایانش در نشست 9 تا 11 ژوئیه خود در واشنگتن برای افزایش سطح حمایت نظامی از اوکراین از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه در فوریه 2022 به توافق برسند.

او تخمین می زند که حدود 40 میلیارد یورو (43 میلیارد دلار) تجهیزات سالانه تولید می شود.

او پس از نشست روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما هنوز در مورد آن به توافق نرسیده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید