مسلمانان مراسم حج را در پس زمینه جنگ ویرانگر اسرائیل و حماس آغاز می کنند


مینا، عربستان سعودی (AP) – در گرمای شدید، زائران مسلمان روز جمعه در یک چادر بیابانی بزرگ در مکه تجمع کردند و رسماً مراسم حج سالانه را آغاز کردند. قبل از سفر، آنها در اطراف کعبه مکعبی شکل در مسجد اعظم، مقدس ترین مکان اسلام قدم زدند.

بیش از 1.5 میلیون زائر از سراسر جهان در حال حاضر در مکه و اطراف مکه برای برگزاری مراسم حج گرد آمده اند و با پیوستن زائران بیشتری از عربستان سعودی، این تعداد همچنان در حال افزایش است. مقامات سعودی انتظار دارند این رقم در سال جاری از 2 میلیون نفر فراتر رود.

مراسم حج امسال در شرایطی برگزار شد که جنگ بین اسرائیل و مبارزان فلسطینی در غزه جریان دارد، جنگی که خاورمیانه را در آستانه جنگ منطقه ای بین اسرائیل و متحدانش از یک سو و گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران از سوی دیگر قرار داده است. .

فلسطینی‌های ساکن غزه نمی‌توانند برای مراسم حج امسال به مکه بروند زیرا گذرگاه رفح در ماه مه پس از گسترش حملات زمینی اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه در مرز با مصر بسته شد.

محمد رافیق، یک زائر هندی که به سمت چادر منا می رود، گفت: ما برای مسلمانان، برای کشور و مردم خود، برای کل جهان اسلام، به ویژه برای مردم فلسطین دعا می کنیم.

به گفته مقامات فلسطینی، 4200 زائر از کرانه باختری اشغالی برای انجام مراسم حج وارد مکه شده اند. مقامات سعودی اعلام کردند 1000 زائر دیگر از خانواده های فلسطینیانی که در جنگ غزه کشته یا زخمی شده اند نیز به دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی برای مراسم حج حاضر شده اند. 1000 نفر دعوت شده قبل از بسته شدن گذرگاه مرزی رفح در خارج از غزه بودند – اکثر آنها در مصر بودند.

آمنه ابومطلق، یک فلسطینی 75 ساله اهل خان یونس، شهر جنوب غزه، گفت: «ما نمی توانیم حج را انجام دهیم زیرا گذرگاه بسته است و جنگ و ویرانی وجود دارد. او قصد داشت امسال به حج برود اما نتوانست. آنها (اسرائیل) همه چیز را از ما دریغ کردند.

حج امسال همچنین شاهد سفر زائران سوری با پروازهای مستقیم از دمشق به مکه برای اولین بار در بیش از یک دهه بود. این تغییر بخشی از کاهش مداوم روابط بین عربستان سعودی و سوریه درگیر درگیری است. سوری های مناطق شورشی تاکنون برای سفر سخت خود به مکه برای انجام مراسم حج از مرز به ترکیه همسایه عبور کرده اند.

عبدالعزیز الاشقر، هماهنگ کننده سوری گروه زائرانی که امسال از دمشق عازم حج شدند، گفت: «این کاملاً طبیعی است: زائران مستقیماً از کشورهای خود برای حج عازم شدند.

زیارت یکی از ارکان پنج گانه اسلام است و همه مسلمانان در صورت توانایی جسمی و مالی حداقل یک بار در زندگی خود موظفند حج پنج روزه را انجام دهند.

این یک تجربه معنوی تکان دهنده برای زائرانی است که معتقدند گناهان را می بخشد و آنها را به خدا نزدیک می کند و در عین حال بیش از 2 میلیارد مسلمان جهان را متحد می کند. همچنین این فرصتی است برای دعا برای صلح در بسیاری از کشورهای عربی و مسلمان درگیر درگیری، از جمله یمن و سودان، جایی که بیش از یک سال جنگ بین ژنرال‌های رقیب باعث بزرگ‌ترین بحران پناهجویان در جهان شده است.

برای بسیاری از مسلمانان، حج تنها سفر مهم زندگی آنهاست. بعضی ها سال ها پول پس انداز می کنند و وقتی 50 یا 60 ساله شدند و بچه هایشان را بزرگ کردند، منتظر اجازه برای سفر هستند.

مراسم حج تا حد زیادی یادآور روایت های قرآن از حضرت ابراهیم، ​​پسرش، حضرت اسماعیل و مادر اسماعیل حجر – یا ابراهیم و اسماعیل، همانطور که در انجیل نامیده می شود، است.

زائران مرد احرام می پوشند، دو پارچه سفید بدون خط که یادآور کفن است، در حالی که زنان لباس های محافظه کارانه و گشاد با روسری می پوشند و از آرایش و عطر خودداری می کنند. از زمان ورودشان به مکه در چند روز گذشته، پیاده روی در اطراف کعبه مکعبی شکل در مسجد اعظم با هفت مناره آن را انجام می دهند.

مقامات سعودی محدودیت‌های امنیتی را در مکه و اطراف آن اعمال کرده‌اند و ایست‌های بازرسی در جاده‌های منتهی به شهر ایجاد کرده‌اند تا از رسیدن افراد بدون مجوز حج به اماکن مقدس جلوگیری کنند.

سرلشکر محمد البسامی، رئیس کمیته امنیتی حج، گفت که مقامات امنیتی تعداد زیادی از افرادی را که تلاش کردند زائران را بدون مجوز حج به مکه بیاورند، دستگیر کردند. به گفته وزارت کشور، اکثر آنها از کشور اخراج شدند، در حالی که آژانس های مسافرتی با محکومیت تا شش ماه زندان مواجه شدند.

بسیاری از زائرانی که مدارک آنها ناقص بود برای ورود به مکه جریمه پرداخت می کردند. محمد رمضان، یک مصری که به همراه پدر و مادرش برای انجام مراسم حج به عربستان سعودی آمده است، گفت که متوجه شده است که نوع ویزا آنها را از ورود به مکه منع کرده است. آنها برای بازدید از اماکن مقدس هر کدام 500 ریال سعودی (133 دلار) پرداخت کردند.

او که در گرمای شدید به سمت چادرشان در منا می رفت، گفت: «با ما بدرفتاری کردند. اما وقتی مسجد جامع را دیدیم همه چیز را فراموش کردیم.

روز جمعه، زائران راهی منا شدند و مراسم حج را به طور رسمی آغاز کردند. روز شنبه آنها سپس به یک روز بیداری در کوه عرفات، تپه ای بیابانی که گفته می شود پیامبر آخرین سخنرانی خود، به اصطلاح خطبه خداحافظی را ایراد کرده است، خواهند رفت. زائران سالم با پای پیاده سفر می کنند، دیگران از اتوبوس یا قطار استفاده می کنند.

زمان حج متفاوت است، زیرا برای پنج روز در هفته دوم ذی الحجه، آخرین ماه در تقویم قمری اسلامی تعیین شده است.

بیشتر مناسک حج در فضای باز برگزار می شود، جایی که سایه کمی وجود دارد. در ماه های تابستان، دمای هوا می تواند به بیش از 40 درجه سانتیگراد افزایش یابد. وزارت بهداشت هشدار داد که دمای اماکن مقدس ممکن است به 48 درجه سانتیگراد برسد.

بسیاری از زائران چتر به همراه داشتند تا در زیر آفتاب سوزان به تفریح ​​بپردازند. در منا، خیریه ها آب سرد توزیع کردند و ایستگاه های خنک کننده برای خنک شدن زائران آب پاشیدند. مؤمنان چادرهای خود را برپا کردند، در ردیف کابین ها استراحت کردند و با هم دعا کردند تا برای مراسم آتی آماده شوند.

پس از کشتی جنگی روز شنبه در عرفات، زائران چند کیلومتری را به محلی به نام مزدلفه طی می کنند تا سنگریزه هایی را جمع آوری کنند که در سنگسار نمادین ستون های شیطان در منا از آن استفاده خواهند کرد.

سپس زائران به مدت سه روز به منا باز می گردند. این مصادف با تعطیلات عید قربان است، زمانی که مسلمانان از نظر مالی در سرتاسر جهان دام‌ها را ذبح می‌کنند و گوشت آن را بین مردم فقیر توزیع می‌کنند. سپس برای دور زدن نهایی به مکه باز می گردند که اصطلاحاً به آن استواف خداحافظی می گویند.

در سال‌های اخیر، زیارت سالانه پس از سه سال محدودیت شدید به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، به مقیاس تاریخی خود بازگشته است. در سال 2023، بیش از 1.8 میلیون زائر مناسک حج را به جا آوردند که به سال 2019 نزدیک شد که بیش از 2.4 میلیون نفر در آن شرکت کردند.

___

وفا شرعفا، خبرنگار آسوشیتدپرس در غزه در این گزارش مشارکت داشت.

___

پوشش مذهبی آسوشیتدپرس از طریق همکاری AP با The Conversation US پشتیبانی می شود و از Lilly Endowment Inc. AP تنها مسئول این محتوا است.

دیدگاهتان را بنویسید