لاشه آخرین کشتی شاکلتون کاشف معروف انگلیسی-ایرلندی در سواحل کانادا پیدا شد.


ST JOHN'S، نیوفاندلند (AP) – بقایای آخرین کشتی سر ارنست شاکلتون، کاشف مشهور ایرلندی الاصل قطب جنوب، در سواحل لابرادور، کانادا، 62 سال پس از ناپدید شدن او پیدا شد. این کشتی توسط یک تیم بین المللی به رهبری انجمن جغرافیایی سلطنتی کانادا پیدا شد.

این جست و جو با استفاده از اسکن سونار عصر یکشنبه کشف شد. به گفته این شرکت، او در عمق 390 متری در آب سرد روی کیل خود دراز کشید. دکل بلند در کنار آن شکسته شده است. احتمالاً زمانی که کشتی پس از برخورد با یخ در 5 می 1962 به اعماق مکیده شد، منفجر شد.

جان گایگر، رهبر اکسپدیشن Shackleton Quest و مدیر اجرایی اکسپدیشن Shackleton Quest می گوید: شنیدم که برخی از آمریکایی ها علاقه مند به یافتن Quest هستند، و من این تصویر را در سرم از یک دسته میلیاردر در قایق های تفریحی در دریای لابرادور داشتم. انجمن جغرافیایی سلطنتی کانادا، روز چهارشنبه در مقابل حضار در موسسه دریایی دانشگاه مموریال در سنت جانز، نیوفاندلند.

“ما این کار را درست انجام دادیم. گایگر می‌گوید: «این مربوط به نفس هیچ‌کس نیست، بلکه به بیان داستان‌های بزرگ و تجلیل از زیباترین ویژگی‌های انسانی است.

او کوئست را یک کشتی بسیار مهم تاریخی توصیف کرد.

مرگ شاکلتون در کشتی در سال 1922 پایانی بود که مورخان «عصر قهرمانانه» اکتشافات قطب جنوب می نامند. این کاوشگر سه اکسپدیشن بریتانیایی را به قطب جنوب رهبری کرد و در مراحل اولیه سفر چهارم بود که بر اثر حمله قلبی درگذشت. او 47 سال داشت.

گایگر گفت که کوئست ساخت نروژ یک کشتی بخار مجهز به اسکله بود و شاکلتون او را به طور خاص برای سفر به قطب شمال کانادا خریداری کرد. اما دولت کانادا این طرح ها را رد کرد و شاکلتون تصمیم گرفت دوباره به سمت قطب جنوب حرکت کند.

او در حالی که کشتی در سواحل جورجیا جنوبی، در شرق جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی بود، جان باخت.

پس از مرگ محقق، کوئست برای تحقیقات قطب شمال مورد استفاده قرار گرفت و سپس به عنوان یک کشتی آب بندی به هدف اصلی خود بازگشت. او در سال 1962 پس از آسیب دیدن یخ در طی یک سفر صید نهنگ در دریای لابرادور غرق شد.

گایگر گفت: به نظر می رسد کشتی در “وضعیت باورنکردنی” است، اگرچه در هنگام برخورد با بستر آسیب دیده است.

او افزود که این امر آشکار نخواهد شد، که بسیار گران خواهد بود، اما به طور کامل مستند و بررسی خواهد شد. احتمالاً یک خدمه قبل از پایان تابستان برای گرفتن عکس از کشتی با وسیله نقلیه از راه دور، آنجا را ترک خواهند کرد.

در سال 2022، محققان یکی دیگر از کشتی های Shackleton به نام Endurance را در عمق 10000 فوتی – حدود 3000 متری – از آب یخ زده، یک قرن پس از بلعیده شدن توسط یخ های قطب جنوب، کشف کردند.

تیمی از باستان شناسان دریایی، مهندسان و دیگر دانشمندان از یک یخ شکن و هواپیماهای بدون سرنشین زیر آب برای یافتن لاشه در کف دریای ودل در نزدیکی شبه جزیره قطب جنوب استفاده کردند.

اکسپدیشن Endurance22 در اوایل فوریه از کیپ تاون، آفریقای جنوبی، با یک کشتی که قادر به شکستن یخ با ضخامت یک متر بود، به راه افتاد.

این تیم که شامل بیش از 100 محقق و خدمه بود، از پهپادهای زیر آب برای گذراندن دو هفته برای شانه زدن بستر دریا در منطقه ای که گمان می رود کشتی در سال 1915 غرق شده است، استفاده کرد.

شاکلتون هرگز نتوانست رویای خود را تحقق بخشد که اولین کسی باشد که از قطب جنوب از قطب جنوب عبور کرد. در واقع، او هرگز در طول سفر ناموفق استقامت پا به این قاره نگذاشت، اگرچه در سفرهای قبلی از قطب جنوب بازدید کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید