سازمان‌های سازمان ملل از یونان می‌خواهند که کشتی غرق شده مهاجران را که یک سال پیش صدها نفر را کشت.


آتن، یونان (AP) – آژانس پناهندگان و مهاجرت سازمان ملل متحد روز جمعه از شکست یونان در روشن کردن یکی از بدترین حوادث کشتی مهاجران در دریای مدیترانه که صدها کشته برجای گذاشت، انتقاد کرد.

UNHCR و IOM در بیانیه ای مشترک در اولین سالگرد فاجعه 14 ژوئن 2023 در سواحل جنوبی یونان بر اهمیت “بسیار” یک تحقیق “جامع و قطعی” تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: “تحقیقاتی در یونان آغاز شده است، اما هنوز هیچ نتیجه ای که حقایق این حادثه را فاش کند، گزارش نشده است.”

گروه‌های چپ‌گرا راهپیمایی اعتراضی را در روز جمعه در آتن و دیگر شهرها و همچنین در مقابل سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های یونان در دیگر کشورهای اروپایی برنامه‌ریزی کردند.

سازمان های کمک رسانی و گروه های حقوق بشر برای مهاجران از اقدامات گارد ساحلی یونان در حادثه غرق شدن کشتی در آب های بین المللی در ۷۵ کیلومتری شهر پیلوس به شدت انتقاد کردند.

تنها 104 نفر از غرق شدن آدریانا، یک قایق ماهیگیری زنگ زده که 750 مهاجر را از لیبی به ایتالیا قاچاق می کرد، جان سالم به در بردند. اگرچه کشتی به وضوح در وضعیت بدی قرار داشت، مقامات یونانی نتوانستند مسافران را قبل از غرق شدن تخلیه کنند. بازماندگان گفتند که آدریانا در طی تلاش نافرجام گارد ساحلی برای کشیدن او غرق شد، چیزی که مقامات یونان قویا آن را رد می کنند.

این دو آژانس سازمان ملل گفتند: «تحقیق کامل برای اجرای عدالت برای بازماندگان و خانواده‌های قربانیان و کمک به جلوگیری از تراژدی‌های مشابه در آینده ضروری است».

روز پنجشنبه، گروه‌های حقوق بشر دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل گفتند که «یک فرآیند پاسخگویی معتبر» مورد نیاز است.

جودیت ساندرلند، مسئول سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه مشترک این گروه ها گفت: «باورنکردنی است که یک سال پس از این تراژدی وحشتناک، پیشرفت کمی در تحقیقات درباره مسئولیت احتمالی گارد ساحلی (یونان) صورت گرفته است.

یک دادگاه نیروی دریایی چند روز پس از حادثه تحقیقات مقدماتی را آغاز کرد، اما هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرفت تحقیقات منتشر نکرد. در نوامبر 2023، بازرس یونان تحقیقات جداگانه ای را آغاز کرد.

تا اوایل بعدازظهر جمعه، مقامات یونان در مورد سالگرد غرق شدن کشتی اظهار نظری نکرده بودند و به درخواست های قبلی برای اظهار نظر پاسخی نداده بودند.

یونان نقطه ورود اصلی مردمی از خاورمیانه، آفریقا و آسیا است که به دنبال زندگی بهتر در اتحادیه اروپا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید