دادگاه صربستان درباره استرداد منتقد رژیم استبدادی به بلاروس تصمیم می گیرد


بلگراد، صربستان (AP) – وکلای صربستان و حامیان وی روز جمعه گفتند که دادگاه صربستان تصمیم گرفته است یک فیلمساز بلاروسی و فعال سیاسی حامی دموکراسی را به دولت مستبد مینسک تحویل دهد، جایی که با زندان و شکنجه روبرو است. او به اتهام فرار مالیاتی در بلاروس تحت تعقیب است.

در بیانیه ای از سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالف تبعید بلاروس و نامزد سابق ریاست جمهوری، سوتلانا تیخانوفسکایا، آمده است: «امروز وکلای کارگردان فیلم آندری هنیوت تصمیم دادگاه عالی بلگراد در مورد استرداد احتمالی آندری به بلاروس را دریافت کردند. اگر آندری برای پیگرد قانونی مسترد شود، به دلیل تعهد مدنی مسالمت آمیز و استفاده از حقوق خود، به ناچار با یک حبس طولانی مدت مواجه خواهد شد.

او حق تجدید نظر دارد.

در این بیانیه آمده است: «ما با نمایندگان دیپلماتیک کشورهای اتحادیه اروپا، وکلا، فعالان حقوق بشر، وکلا و روزنامه نگاران تماس گرفته ایم تا آزادی او را تضمین کنیم.

هنیوت در 30 اکتبر سال گذشته در فرودگاه بلگراد بر اساس حکم بازداشت اینترپل که به درخواست مقامات بلاروس به اتهام فرار مالیاتی صادر شده بود، دستگیر شد. از آن زمان تاکنون در زندان مرکزی بلگراد به سر می برد.

در ابتدای ماه مارس، یک دادگاه تجدیدنظر تصمیم دادگاه عالی بلگراد را که شرایط قانونی برای استرداد وی به بلاروس را برآورده کرده بود، لغو کرد. با این حال، دادگاه تجدید نظر به دلیل وجود تخلفات رویه ای، پرونده را برای رسیدگی مجدد به دادگاه بالاتر ارجاع داد.

هنیوت بلاروس را در سال 2020 پس از انتقاد از رژیم مستبد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور مستبد، طرفدار روسیه و شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه در آن سال، ترک کرد.

هنیوت در یکی از جلسات دادگاه گفت که رژیم لوکاشنکو می خواهد او را به خاطر فعالیت هایش مجازات کند. او گفت: «ما آشکارا علیه دیکتاتوری، نقض حقوق بشر و تقلب در انتخابات بلاروس در سال 2020 صحبت کردیم.

در آستانه تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین، رسانه‌های مستقل صربستان گزارش دادند که اطلاعات صرب جلسه مخالفان روسی در بلگراد را شنود کرده و شرکت کنندگان را به مقامات مسکو تحویل داده است. اندکی پس از آن، اکثر شرکت کنندگان در نشست بلگراد در روسیه دستگیر و سپس به حبس های طولانی مدت محکوم شدند.

صربستان که رسماً به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است، به طور فزاینده ای از مسیر اتحادیه اروپا دور شده و به متحد سنتی اسلاو خود روسیه و چین نزدیک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید