تبدیل کود گاوی به سوخت یک راه حل رو به رشد آب و هوایی است، اما منتقدان می گویند که جوامع در معرض خطر هستند


پیکسلی، کالیفرنیا (AP) – بوی بد مدفوع گاو، ادرار و آمونیاک ساکنان بخش‌هایی از منطقه کشاورزی کالیفرنیا را مجبور می‌کند پنجره‌ها و درها را بسته نگه دارند. برخی از افراد به طور مداوم در خانه خود دستگاه های تصفیه هوا را برای مبارزه با بو و به گفته آنها مبارزه با بیماری های موجود در هوا استفاده می کنند.

بورلی ویتفیلد در میان لبنیات در پیکسلی، شهر کوچکی در شهرستان تولار، گفت: «ما مشکلات بهداشتی زیادی در اینجا در جامعه داریم، و بیشتر آنها مشکلات تنفسی هستند. او معتقد است آلرژی‌هایش، آسم پسر بزرگسالش و مشکلات تنفسی دیگران به آلودگی‌های لبنیات اطراف مربوط می‌شود.

مزارع لبنیات صنعتی در حال حاضر یکی از بزرگترین آلاینده ها در دره سان خواکین، یکی از برترین مناطق کشاورزی کشور با کیفیت هوای ضعیف هستند. اکنون ساکنانی مانند ویتفیلد می‌ترسند که دستگاه‌های گوارش متان، که کود را به سوخت زیستی تبدیل می‌کنند، که تمیزتر از سوخت‌های سنتی مانند بنزین است، می‌تواند مشکلات سلامتی را بدتر کند. کارشناسان سوخت های زیستی می گویند که کارخانه های تخمیر می توانند آلودگی هوا را کاهش دهند.

سرمایه لبنیات و تخمیر

کالیفرنیا خانه حدود 1.7 میلیون گاو است که آن را به بزرگترین تولید کننده شیر در این کشور تبدیل می کند. همچنین یکی از تولیدکنندگان عمده متان است. آروغ و کود گاو گاز قوی گرم کننده سیاره را منتشر می کند که تأثیر کوتاه مدت بسیار قوی تری نسبت به دی اکسید کربن دارد.

در دهه های اخیر، هاضم هایی که کود و سایر ضایعات آلی را به بیوگاز برای تولید برق یا برق وسایل نقلیه تبدیل می کنند در سراسر کشور گسترش یافته اند.

انتظار می‌رود که اکنون که شیوه‌های مدیریت پسماند مانند هاضم‌کننده‌ها تحت قانون کاهش تورم، قانونی که توسط رئیس جمهور جو بایدن برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی تصویب شده است، این رقم افزایش یابد.

اکثر تخمیرکننده ها در کارخانه های لبنی قرار دارند که متان را از تالاب های سرگین گاو گرفته و به سوخت زیستی تبدیل می کنند. کود گاوی مایع معمولاً در یک هاضم سرپوشیده ذخیره می‌شود، جایی که میکروب‌های دستگاه گوارش حیوان گاز تولید می‌کنند. سپس گاز تمیز می شود و به سوخت مایع تبدیل می شود که می تواند به عنوان منبع انرژی استفاده شود.

در دهه گذشته، حدود 120 هاضم در سرتاسر کالیفرنیا پدید آمده و حدود 100 دستگاه دیگر نیز برنامه ریزی شده است. اما فناوری ای که به عنوان روشی مقرون به صرفه برای کمک به دولت در دستیابی به اهداف کاهش متان مورد ستایش قرار گرفت، بحث برانگیز شده است.

گروه های زیست محیطی می گویند که به ویژه جوامع لاتین کم درآمد از آلودگی ناشی از هاضم های مجاور رنج می برند. آنها از کالیفرنیا می خواهند که از ارائه مشوق های مالی برای هاضم های بیشتر خودداری کند. منتقدان همچنین می گویند که سیاست های ایالت به نفع لبنیات صنعتی است و کشاورزی ناپایدار دام را تداوم می بخشد.

ربکا وولف از گروه محیط زیست Food and Water Watch گفت که ایالت به کارخانه های لبنی مشوق هایی برای ادامه فعالیت های بزرگی که در حال حاضر آلاینده هستند، ارائه می دهد. او گفت: «این سیستم هرگز آلودگی را متوقف نخواهد کرد.

شرکت های لبنی استدلال می کنند که برنامه بودجه دولتی نقش مهمی ایفا می کند. برنت ویکستروم، کشاورز لبنیاتی که اخیراً هاضمش راه اندازی شده است، می گوید: «باید انگیزه مالی برای واگذاری برخی از زمین ها برای اجرای این سیستم ها وجود داشته باشد.

طرفداران به اثربخشی این فناوری در مهار تغییرات آب و هوایی اشاره می کنند. AgSTAR که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده و وزارت کشاورزی ایالات متحده حمایت می شود، تخمین می زند که دستگاه گوارش کود تا سال 2022 انتشار گازهای گلخانه ای را بیش از 10 میلیون تن معادل دی اکسید کربن کاهش می دهد. این تقریباً معادل انتشار سالانه گازهای گلخانه ای بیش از 2 میلیون خودروی سواری است.

طرفداران اشاره می کنند که سوخت زیستی متان با جایگزینی سوخت های فسیلی مانند بنزین با سوخت پاک تر، آلودگی را کاهش می دهد.

سام وید، مدیر سیاست عمومی ائتلاف گاز طبیعی تجدیدپذیر، گفت: «این فناوری بوها و برخی آلاینده‌های محلی هوا را کاهش می‌دهد». “در عین حال، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.”

لبنیات، تخمیرها و آلودگی

ساکنان نزدیک کارخانه های لبنی از مگس ها و بوی تند شکایت دارند.

ویتفیلد، که خانواده‌اش وقتی در دهه 1970 به پیکسلی نقل مکان کردند، گفت: «نمی‌خواهید درها را باز بگذارید زیرا از بوها می‌ترسین. “الان همه چیز با لبنیات تغییر کرده است.”

برخی از کارخانه های لبنی می گویند که برزنت پوشاننده کود باعث کاهش بو می شود. ویکستروم، مالک لبنیات شهرستان مرسدس، گفت: «در صورت وجود، آنها باید به جای تولید بیشتر بو، مقداری از آن را به دام بیاندازند.

مطالعات نشان داده است که وقتی بوها به اندازه کافی متمرکز شوند، افرادی که در نزدیکی کارخانه های لبنی بزرگ زندگی می کنند ممکن است دچار خستگی، مشکل در تنفس، سوزش چشم ها و آبریزش بینی شوند. مطالعه ای در دانشگاه ویسکانسین در سال 2017 نشان داد که هاضم ها می توانند انتشار آمونیاک را تا 81 درصد افزایش دهند. آمونیاک می تواند ذرات ریز را تشکیل دهد که می تواند وارد ریه ها و جریان خون شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات معلق با مشکلات قلبی و تنفسی مرتبط است.

مایکل ای. هالی، سرپرست تیم تحقیق، استادیار پردیس گرین بی، گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خوب است، اما باید به تأثیر آن بر سلامت انسان نیز فکر کنید.

تنظیم‌کننده‌های هوای کالیفرنیا گفتند که مطالعه غرب میانه لزوماً برای شرایط آب و هوایی مختلف و انواع هاضم در آن ایالت قابل اجرا نیست. آنها افزودند که در حال حاضر مطالعاتی برای بررسی تاثیر هاضم ها بر انتشار آمونیاک در حال انجام است.

یک مطالعه اخیر که توسط هیئت منابع هوایی کالیفرنیا حمایت شده است نشان می دهد که انتشارات ناشی از ضایعات لبنی در دره سان خواکین نقش کمی در غلظت ازن و ذرات معلق دارد.

مایکل کلیمن، محقق ارشد مطالعه و استاد دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، می‌گوید: «تأثیر بر کیفیت هوا تقریباً صفر است و ما در واقع می‌توانیم تصمیم بگیریم که از هاضم‌ها بر اساس انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده کنیم یا نه». در حال حاضر آمونیاک زیادی در مناطق کشاورزی وجود دارد که تخمیرها تأثیر قابل توجهی بر کیفیت هوا نخواهند داشت.

ماریا آروالو، یک فعال 74 ساله و کارگر سابق مزرعه، معتقد است که آسم و آپنه خواب او با آلودگی لبنیات نزدیک خانه اش در پیکسلی مرتبط است. او با دستگاهی می خوابد که به او کمک می کند نفس بکشد. پسر 34 ساله و نوه 11 ساله اش هم همینطور.

او گفت که محله او اغلب بوی آمونیاک می دهد، اما بسیاری از خانواده ها نمی توانند تهویه هوا یا پنجره های باز برای ورود هوا را بپردازند. این کارخانه‌های لبنی نباید در مناطقی مستقر شوند که دارای ساختمان‌های مسکونی هستند.»

در شهر او با حدود 4000 ساکن، تعداد گاوها بیشتر از مردم است. بر اساس گزارش شورای رهبری غیرانتفاعی برای عدالت و پاسخگویی، 26 کارخانه لبنیات پیکسلی حدود 140000 گاو را در خود جای داده است. به گفته AgSTAR، 9 نفر از آنها در مزارع با هزاران حیوان تخمیر می کنند.

پانزده عضو کنگره اخیراً نامه‌ای نوشتند که در آن با تصمیم وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) مبنی بر واجد شرایط ساختن برخی از روش‌های کشاورزی در مقیاس بزرگ، مانند سقف‌ها و پوشش‌های تأسیسات مدیریت زباله، مخالفت کردند.

آنها گفتند: «ذخیره صدها هزار گالن کود … هوا و آب جوامع اطراف را آلوده می کند. این سیستم ذاتاً ناپایدار ذخیره‌سازی کود فقط توسط … هاضم‌ها مستحکم‌تر شده است.»

مصالحه در راه حل آب و هوا

محققان دریافته اند که نزدیک به 40 درصد از انتشار گاز متان از فعالیت های انسانی از دام و کشاورزی است. EPA تخمین می زند که هر گاو می تواند سالانه 70 تا 120 کیلوگرم متان تولید کند.

در کالیفرنیا، طرفداران هاضم ها را در کمک به ایالت در دستیابی به اهداف آب و هوایی و منبع گاز طبیعی تجدیدپذیر برای وسایل نقلیه مهم می دانند.

اریک مک آفی، مدیر عامل شرکت سوخت‌های تجدیدپذیر و بیوشیمیایی Aemetis، می‌گوید که بیومتان هوای شهرها را بهبود می‌بخشد «زیرا کامیون‌ها وقتی با گاز طبیعی کار می‌کنند انتشار کمی دارند.»

جوی آیروسو که از سال 2018 در مزرعه 2900 گاو خود یک دستگاه گوارش داشته است، متوجه شد که بوها کاهش یافته و بقایای غنی از نیتروژن می تواند به عنوان کود برای محصولات استفاده شود. او گفت: “این یک مزیت بزرگ از منظر زیست محیطی است زیرا ورودی نیتروژن اضافی را کاهش می دهد.”

کالین مورفی از مؤسسه سیاست انرژی، محیط زیست و اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا دیویس گفت که اگرچه هاضم ها دارای مزایایی هستند، اما مشکل آلودگی هوا را حل نمی کنند “و نه زندگی اطراف خود را دلپذیرتر می کنند.”

برخی از ساکنان دره که از بوها و مشکلات تنفسی شکایت دارند، می گویند که به آنها توصیه شده است که دور شوند. اما بسیاری از آنها مدت ها قبل از ورود کارخانه های لبنی در شهرهای کوچک و روستایی زندگی کرده اند – و نقل مکان همیشه از نظر مالی امکان پذیر نیست.

“به کجا می خواهید نقل مکان کنید؟” ویتفیلد که اهل پیکسلی است و از آلرژی رنج می‌برد، گفت: آنها پولی برای جابه‌جایی ندارند.

___

پیندا از لس آنجلس گزارش داد.

___

آسوشیتدپرس از بنیاد خانواده والتون برای پوشش سیاست های آب و محیط زیست حمایت می کند. AP تنها مسئول تمام محتوا است. برای همه پوشش های زیست محیطی AP، به https://apnews.com/hub/climate-and-environment مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید