اولین پیروزی برای مایلی رئیس جمهور آرژانتین: سناتورها مهمترین لوایح او را پس از اعتراضات خشونت آمیز به تصویب رساندند


بوئنوس آیرس، آرژانتین (AP) – مجلس سنای آرژانتین لایحه های اصلاحات کلیدی ایالتی و اصلاحات مالیاتی ارائه شده توسط رئیس جمهور خاویر میلیئی را به طور محدود تصویب کرد. این اولین پیروزی برای سیاستمدار آزادیخواه در تلاش برای عملی ساختن وعده های خود مبنی بر تغییر رادیکال است.

سناتورها اواخر شب چهارشنبه با 37 رای موافق در مقابل 36 رای موافق، پس از 11 ساعت بحث داغ، در حالی که درگیری هایی در خارج از کنگره بین معترضان و پلیس که از قانونگذاران خواستند طرح سخت ریاضتی مایلی را رد کنند، روی داد. سناتورها هنوز باید اقدامات فردی را در رای گیری ماده به ماده تایید کنند که انتظار می رود تمام شب طول بکشد.

ویکتوریا ویلاروئل، معاون رئیس جمهور و رئیس سنا، با انعکاس واکنش شدید علیه قانون و دو قطبی عمیقی که در حال حاضر در کنگره آرژانتین وجود دارد، رای قطعی را به دستور کار مایلی داد.

این قانون به رئیس جمهور اختیارات گسترده ای در زمینه انرژی، حقوق بازنشستگی، امنیت و سایر زمینه ها می دهد و چندین تدابیر بحث برانگیز از جمله سیستم تشویقی سخاوتمندانه برای سرمایه گذاران خارجی، بخشودگی مالیاتی برای کسانی که دارایی های اعلام نشده دارند و برنامه هایی برای خصوصی سازی برخی از شرکت های دولتی آرژانتین را تعیین می کند. شرکت ها

اگر سنا این مواد را با اصلاحیه‌هایی تأیید کند، مجلس عوام همچنان باید آنها را تأیید کند تا مایلی بتواند اولین پیروزی خود را در پارلمان از زمان تصدی مقام‌ش در دسامبر گذشته اعلام کند.

در حالی که سناتورها در حال بررسی لوایح بودند، معترضان در مرکز شهر بوئنوس آیرس چوب، سنگ و کوکتل مولوتف را به سوی پلیس پرتاب کردند و پلیس برای متفرق کردن جمعیت عظیم از ماشین های آب پاش، اسپری فلفل و گاز اشک آور استفاده کرد. معترضان دو خودرو را با بنزین ریختند و آنها را آتش زدند و میدان مرکزی را به میدان نبرد پر از دود تبدیل کردند. مقامات گزارش دادند که دست کم 20 افسر پلیس مجروح شده و بیش از ده ها معترض دستگیر شده اند.

مایلی به قدرت رسید و قول داد که بدترین بحران اقتصادی آرژانتین را در دو دهه اخیر حل خواهد کرد. اما حزب او که متشکل از تازه واردان نسبتاً تازه وارد است، تنها اقلیت کوچکی از کرسی‌های کنگره را در اختیار دارد و او در تلاش است تا با مخالفان معامله کند.

Ana Iparraguirre، تحلیلگر آرژانتینی در شرکت استراتژی واشنگتن GBAO گفت: «ما ضعیف‌ترین رئیس‌جمهوری را داریم که تا به حال دیده‌ایم در تلاش برای تصویب بزرگ‌ترین قانونی که تاکنون دیده‌ایم. “این تناقض است.”

اواخر چهارشنبه، سناتورها دو لایحه را تصویب کردند: یک بسته مالیاتی و یک لایحه 238 ماده ای اصلاحات دولتی که در اواخر آوریل به تصویب مجلس سفلی کنگره رسید. ماه ها مذاکره، پیشنهاد اصلی و گسترده را که شامل بیش از 600 مقاله بود، کاهش داده است.

برخلاف سیاستمداران قبلی آرژانتینی از زمان بازگشت به دموکراسی در سال 1983، مایلی در شش ماه اول ریاست جمهوری خود نتوانست حتی یک قانون را تصویب کند. در عوض، خارجی پوپولیست به قدرت اجرایی خود برای کاهش شدید هزینه های دولت و رفع محدودیت های اقتصادی تکیه کرده است.

لوکاس رومرو، مدیر شرکت مشاوره سینوپسیس، می‌گوید: «امروز برای مایلی مهم‌تر است که نشان دهد می‌تواند قوانینی را در کنگره تصویب کند تا قوانینی که تصویب می‌کند.

این یأس در سخنان پایانی برخی از سناتورها مشهود بود.

لوئیس جوئز، سناتور حزب راست‌گرای PRO، یکی از متحدان مایلی، می‌گوید: «چطور نمی‌توانم به یک رئیس‌جمهور ابزاری بدهم که برای عملکردش نیاز دارد؟» ما به این رای دادیم که شکست نخورد زیرا اگر اوضاع برای مایلی بد باشد، همه چیز برای همه بد می شود.

لایحه مایلی با شدیدترین مخالفت‌های جنبش پرونیست چپ‌گرا در اطراف رئیس‌جمهور سابق کریستینا فرناندز دی کرشنر، که در دو دهه گذشته بر سیاست آرژانتین مسلط بوده و تأثیر زیادی بر اتحادیه‌های قدرتمند این کشور دارد، مواجه شد.

در طول روز، بانکداران، معلمان، رانندگان کامیون و هزاران کارگر از اتحادیه‌های کارگری دیگر گرد هم آمدند و بر طبل می‌کوبیدند و شعار می‌دادند: «مملکت ما فروشی نیست!»

میریام راجوویچر، معلم 54 ساله که پیش از رای گیری به همراه همکارانش از طبقه متوسط ​​آرژانتین اعتراض کرد، گفت: «اگر این قانون تصویب شود، ما بسیاری از حقوق کار و بازنشستگی خود را از دست خواهیم داد. آنها می گویند که از زمانی که مایلی بودجه مدارس را کاهش داده و ارزش پول را کاهش داده است، مجبور به سازماندهی مجدد زندگی خود شده اند که باعث افزایش تورم به 300 درصد شده است. “احساس خیلی بدتری دارم.”

دفتر ریاست جمهوری تظاهرکنندگان را به عنوان “تروریست” محکوم کرد و آنها را به “تلاش برای کودتا” با اخلال در جلسه کنگره متهم کرد.

بلوک پرونیست 33 کرسی از 72 کرسی سنا را در اختیار دارد، در حالی که حزب آزادی پیشروی مایلی تنها هفت کرسی را در اختیار دارد. این لایحه برای کسب اکثریت به 37 رای از مجموع 72 رای سنا نیاز داشت و با تساوی 36 بر 36 به پایان رسید.

تحلیلگران می گویند سرمایه گذاران خارجی و صندوق بین المللی پول، که آرژانتین 44 میلیارد دلار به آن بدهکار است، رای روز چهارشنبه را از نزدیک زیر نظر داشتند تا ببینند آیا مایلی می تواند با مخالفان خود به اجماع برسد یا خیر.

«همه منتظرند. مارسلو جی. گارسیا، مدیر آمریکا در متخصص ریسک ژئوپلیتیک Horizon Engage، گفت: سرمایه گذاران می گویند: “بله، ما آنچه شما می گویید را دوست داریم، اما باید ببینیم که این پایدار است.”

رای گیری ماده به ماده که روز چهارشنبه برگزار می شود ساعت ها ادامه خواهد داشت. تحلیلگران انتظار دارند که قانونگذاران بحث برانگیزترین بخش‌های این لایحه را کاهش دهند.

یکی از بحث‌برانگیزترین اقدامات، یک برنامه تشویقی است که به سرمایه‌گذاران خارجی معافیت‌های مالیاتی سودآور، عدم تعرفه واردات ماشین‌آلات و سایر مزایا برای شرکت‌های بزرگ به مدت 30 سال ارائه می‌دهد. منتقدان می گویند که این امر صنعت محلی را بیش از حد نادیده می گیرد.

خوان بارتو، 36 ساله، کارمند بانک، در میان جمعیت کارگران اتحادیه‌ای خود می‌گوید: «آنچه که این قانون بیش از همه ضربه می‌زند، کیف پول کارگران است، نه کیف‌های شرکت‌های بزرگ، که فقط به خاطر آن ثروتمندتر می‌شوند. .

اتحادیه های آرژانتین همچنین مخالفت شدید خود را با اقداماتی که اخراج کارکنان را برای شرکت ها آسان تر می کند و طرح هایی برای خصوصی سازی برخی شرکت های دولتی ابراز کرده اند.

مخالفت با قانون مالیات به ویژه بر عفو عمومی متمرکز شده است که به آرژانتینی ها اجازه می دهد دارایی های اعلام نشده در داخل و خارج از کشور را بدون پرداخت مالیات های بالا اعلام کنند. علاوه بر این، آستانه مالیات بر درآمد باید کاهش یابد تا کارمندان بیشتری مجبور به پرداخت مالیات شوند.

مایلی که از مخالفت قوه مقننه ناامید شده است، رویکرد قبلی خود یعنی همه چیز یا هیچ را به طور فزاینده ای نرم کرده است. اوایل این ماه، در تلاش برای شکستن بن بست، رئیس بی تجربه کابینه خود را برکنار کرد و وزیر کشور، گیلرمو فرانکوس، سیاستمدار حرفه ای با تجربه چانه زنی در کنگره را جایگزین وی کرد.

تنش های سیاسی طی ماه گذشته افزایش یافته است و تردیدها را در مورد حاکمیت مایلی ایجاد کرده و عدم اطمینان را به اقتصاد آرژانتین تزریق کرده است.

اوراق قرضه دولتی سقوط کرده است. پول محلی پزو نیز ارزش خود را از دست داده و فاصله بین نرخ رسمی ارز و نرخ بازار سیاه را به تقریبا 40 درصد افزایش داده است. در روز چهارشنبه، پزو در بازار غیررسمی با نرخ 1255 دلار در هر دلار معامله شد که نسبت به ابتدای سال بسیار کمتر بود.

اگرچه صندوق بین‌المللی پول از دستور کار آزادی‌خواهان تمجید کرد و بخش‌هایی از وام‌های منجمد را منتشر کرد، اما صندوق از پرداخت پول تازه به آرژانتین که مایلی می‌گوید باید کنترل ارز را لغو کند، متوقف شد.

در این میان، مایلی با مدیران فناوری میلیاردر ایلان ماسک، تیم کوک و مارک زاکربرگ در سیلیکون ولی معامله کرده است. با این حال، هیچ اطلاعیه ای مبنی بر سرمایه گذاری عمده در این جلسات داده نشد.

گارسیا گفت: «آنچه در سه هفته گذشته می‌بینید این است که بازار و سرمایه‌گذاران کمی عصبی شده‌اند. “بازار می گوید، به من نشان بده که می توانی حکومت کنی.”

دیدگاهتان را بنویسید