اسکله ساخت ایالات متحده در غزه با آخرین چالش خود روبرو است – اینکه آیا سازمان ملل به ارسال کمک‌ها ادامه خواهد داد یا خیر.


واشنگتن (AP) – اسکله ساخته شده توسط ایالات متحده که برای رساندن غذا به غزه طراحی شده است، با یکی از بزرگترین چالش های خود مواجه است: شریک بشردوستانه باید تصمیم بگیرد که آیا به ارسال ایمن و اخلاقی کمک های رسیده از مسیر دریایی ایالات متحده به فلسطینی های گرسنه ادامه دهد یا خیر.

سازمان ملل متحد، بازیگری که بیشترین توان را در ارائه کمک در داخل نوار غزه دارد، پس از عملیات نیروهای امنیتی اسرائیل در 8 ژوئن که منجر به نجات چهار گروگان اسرائیلی و کشته شدن بیش از 270 فلسطینی شد، کار خود را با اسکله متوقف کرد.

دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، به خبرنگاران گفت، هنگامی که امدادگران اسرائیلی پس از حمله یک کماندوی اسرائیلی مجروح مرگبار را بیرون آوردند، تصمیم گرفتند از مرز زمینی بازنگردند. او گفت که در عوض، آنها به سمت ساحل و محل مرکز امدادرسانی ایالات متحده در سواحل غزه دویدند. به گفته ارتش آمریکا و اسرائیل، یک هلیکوپتر اسرائیلی در نزدیکی اسکله ساخت ایالات متحده فرود آمد و به آزادی گروگان ها و کماندوها کمک کرد.

برای سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه مستقل، این رویداد یکی از بزرگترین تردیدهای آنها را در مورد مسیر دریایی ایالات متحده برجسته کرد: آیا امدادگران می‌توانند با پروژه‌ای که توسط ارتش ایالات متحده پشتیبانی می‌شود و ارتش اسرائیل امنیت آن را تامین می‌کند، بدون نقض اصول انسانی اصلی مانند بی‌طرفی و استقلال همکاری کنند. و بدون خطر تبدیل شدن به متحدان آمریکا و اسرائیل و در نتیجه تبدیل شدن به اهداف خود؟

اسرائیل و آمریکا استفاده از اسکله یک ماهه آمریکا در حمله اسرائیل را تکذیب می کنند. آنها می گویند که از منطقه ای نزدیک برای انتقال گروگان ها به خانه استفاده شده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل که با ایالات متحده برای انتقال کمک ها از اسکله 230 میلیون دلاری به انبارها و به تیم های کمک رسانی محلی برای توزیع در غزه همکاری می کند، همکاری خود را در حالی که بازنگری امنیتی انجام می دهد، متوقف کرده است. از آن زمان، تدارکات امدادی در ساحل انباشته شده است.

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، گفت: «می‌توانید مطمئن باشید که ما در ارزیابی‌ها و نتیجه‌گیری‌های خود بسیار محتاط خواهیم بود».

گریفیث این هفته در کنفرانسی در اردن به خبرنگاران گفت که تعیین اینکه آیا حمله اسرائیل شامل استفاده نادرست از ساحل یا جاده‌های اطراف اسکله است، “هر گونه مشارکت بشردوستانه آینده را به عنوان بخشی از این عملیات به خطر می‌اندازد.”

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران در نیویورک گفت: سازمان ملل باید به حقایق نگاه کند و همچنین دیدگاه‌های مردم و نیروهای شبه‌نظامی فلسطینی را درباره دخالت احتمالی آمریکا، فلسطین یا آژانس امدادرسانی در این حمله بررسی کند.

حق گفت: «کمک های بشردوستانه نباید به عنوان جانبداری در یک درگیری مورد استفاده قرار گیرد و نباید چنین تلقی شود». “ایمنی کارکنان بشردوستانه ما به همه طرف ها و جوامع محلی بستگی دارد که به بی طرفی آنها اعتماد کنند.”

سازمان های بشردوستانه می گویند که شایعاتی در رسانه های اجتماعی منتشر شد که خطر را برای امدادگران تشدید کرد.

این که آیا این اسکله برای مقاصد نظامی استفاده شده است یا نه تقریباً بی ربط است. سوزه ون میگن، رئیس عملیات شورای پناهندگان نروژی در غزه می‌گوید: «مردم غزه، غیرنظامیان و گروه‌های مسلح این تصور را دارند که طرف‌های درگیر از کمک‌های بشردوستانه استفاده کرده‌اند.

آکسفام بین‌المللی و برخی دیگر از گروه‌های امدادی گفتند که منتظر پاسخ‌های دولت ایالات متحده هستند زیرا این سازمان مسئول هماهنگی با سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بشردوستانه در مورد نحوه عملکرد اسکله و ارسال کمک است.

به گفته اسکات پل، معاون آکسفام، این سؤالات شامل این است که آیا هلیکوپترها و نیروهای امنیتی اسرائیل از منطقه ممنوعه در اطراف اسکله که ایالات متحده برای کمک به سازمان‌های ارتش اسرائیل اعلام کرده است، استفاده کرده است یا خیر.

تعلیق تحویل تنها یکی از مشکلاتی است که این اسکله را که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس به عنوان مسیری اضافی برای ارسال کمک به فلسطینیان اعلام کرد، با مشکل مواجه کرده است. ایالات متحده گفته است که این پروژه هرگز راه حلی نبوده و از اسرائیل خواسته است تا محدودیت های ارسال کمک های زمینی را به دلیل تهدید قحطی لغو کند.

اولین کمک های دریایی در 17 مه وارد خشکی شد و از آن زمان تاکنون فراز و نشیب هایی در کار وجود داشته است:

— 18 مه: جمعیت کامیون های امدادی را که از اسکله می آمدند غرق کردند و برخی از آنها بارهای خود را گم کردند. WFP تحویل از اسکله را به مدت حداقل دو روز به حالت تعلیق درآورد، در حالی که مسیرهای جایگزین را با ایالات متحده و اسرائیل کار می کرد.

– 24 مه: کمی بیش از 1000 تن کمک از اسکله به غزه تحویل داده شد و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده بعداً گفت که تمام کمک ها در نوار غزه توزیع شده است.

— 25 مه: بادهای شدید و دریاهای شدید به اسکله آسیب رساند و چهار کشتی ارتش ایالات متحده به گل نشستند. سه سرباز زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است. خدمه بخشی از اسکله شناور را با یدک کش بردند و باعث شد کار به مدت دو هفته متوقف شود.

— 8 ژوئن: ارتش ایالات متحده اعلام کرد که تحویل از پروژه تعمیر و نصب مجدد از سر گرفته شده است. عملیات نظامی اسرائیل در همان روز آغاز شد.

– یکشنبه: سیندی مک کین، رئیس برنامه جهانی غذا (WFP) با اشاره به “حادثه” روز گذشته و حمله موشکی به دو انبار WFP که در آن یک کارمند در آن حضور داشتند، از “مکث” همکاری با بیمار آمریکایی خبر داد. مصدوم شد.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، این هفته گفت: «برنامه جهانی غذا البته اقدامات امنیتی لازم را انجام می‌دهد و بررسی‌های لازم را برای احساس امنیت و توانایی انجام عملیات در غزه انجام می‌دهد».

سینگ گفت که تاکنون بیش از 2500 تن (حدود 5.6 میلیون پوند) کمک از طریق اسکله به غزه آورده شده است. حدود 1000 تن از آن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه – پس از وقفه برنامه جهانی غذا – با کشتی آورده شد و تا زمان توزیع در ساحل ذخیره می‌شود.

اکنون سؤال این است که آیا سازمان ملل دوباره به این تلاش خواهد پیوست یا خیر.

پل، نماینده آکسفام، گفت: برای امدادگران، که عموماً بدون اسلحه یا پرسنل امنیتی مسلح کار می کنند، و برای کسانی که به آنها خدمت می کنند، “پذیرش جوامع” که امدادگران بی طرف هستند “بهترین تضمین امنیت ما است.”

یوسف منیر، کارشناس ارشد مرکز عرب در واشنگتن، یک سازمان مستقل که اسرائیلی-عربی را پوشش می دهد، می گوید: با توجه به نقش پیشرو ایالات متحده در ارائه تسلیحات و سایر حمایت ها از متحدش اسرائیل، فلسطینی ها از قبل در مورد اسکله تردید دارند. امور مورد تحقیق

منایر، یک آمریکایی فلسطینی تبار گفت که از فلسطینی های بی اعتمادی که از جنگ بین اسرائیل و حماس رنج می برند خواسته می شود که حرف آمریکا را بپذیرند و بیان این موضوع دشوار است.

او گفت: “بنابراین می دانید که درک بسیار مهم است.” و برای افرادی که به معنای واقعی کلمه جان خود را برای انتقال کمک های بشردوستانه به یک منطقه جنگی به خطر می اندازند، این تصور آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

___

لدرر از سازمان ملل گزارش داد. لولیتا سی. بالدور، نویسنده AP از واشنگتن کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید