وزرای دفاع ناتو طرح جدیدی را برای کمک های امنیتی و پشتیبانی آموزشی برای اوکراین طراحی می کنند


بروکسل (AP) – وزرای دفاع ناتو روز پنجشنبه به امید توافق بر سر طرحی جدید برای ارائه کمک های امنیتی طولانی مدت و آموزش نظامی به اوکراین در مواجهه با تهاجم تمام عیار روسیه، دیدار کردند. مجارستان قبلاً موافقت کرده بود تا زمانی که مجبور به شرکت در آن نشده باشد، این پیشنهاد را مسدود نکند.

وزرا به مدت دو روز در مقر ناتو در بروکسل دیدار خواهند کرد تا مذاکرات نهایی در سطح عالی پیش از نشستی که از 9 تا 11 ژوئیه در واشنگتن به دعوت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برگزار می شود و انتظار می رود رهبری ناتو در آن تصمیمات مالی اتخاذ کند. حمایت از اوکراین را اعلام خواهد کرد.

متحدان غربی اوکراین در تلاش هستند تا حمایت نظامی خود را در حالی افزایش دهند که نیروهای روسی حملاتی را در امتداد خط مقدم به طول بیش از 1000 کیلومتر انجام می دهند. آنها از تاخیر طولانی در کمک های نظامی ایالات متحده استفاده می کنند. پرداخت وجوه از اتحادیه اروپا نیز با مبارزات قدرت سیاسی متوقف شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، که ریاست جلسه روز پنجشنبه را بر عهده دارد، گفت که نیروهای تحت محاصره اوکراین به پیش بینی طولانی مدت در مورد نوع تسلیحات، مهمات و بودجه ای که می توانند انتظار داشته باشند، نیاز دارند.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: “کل ایده این است که خطر شکاف ها و تاخیرهایی را که در ابتدای سال تجربه کردیم به حداقل برسانیم.” او گفت که این تأخیر «یکی از دلایلی است که روس‌ها اکنون می‌توانند زمین‌های بیشتری در اوکراین را تصرف کرده و در واقع اشغال کنند».

از زمان تهاجم گسترده روسیه در فوریه 2022، حامیان غربی اوکراین به طور منظم به عنوان بخشی از گروه تماس دفاعی اوکراین به رهبری پنتاگون برای تهیه تسلیحات و مهمات برای کیف ملاقات کرده اند. نشست جدیدی روز پنجشنبه در مقر ناتو برگزار شد.

بیل بلر، وزیر دفاع کانادا، گفت که کشورش 2300 موتور موشک به اوکراین عرضه خواهد کرد و 80000 دستگاه دیگر نیز آزمایش خواهند شد. وی به خبرنگاران گفت: «در انتظار نتیجه این آزمایش‌ها، ما قصد داریم در آینده بسته‌های بیشتری از این موتورها را به شرکای اوکراینی خود تحویل دهیم.»

با این حال، هیچ پیشرفتی در جست‌وجوی سامانه‌های موشکی هدایت شونده پاتریوت که اوکراین به شدت به آن نیاز دارد و ماه‌هاست که خواستار آن بوده است، حاصل نشده است. مزیت کلیدی سیستم های ایالات متحده، علاوه بر اثربخشی آنها، این است که نیروهای اوکراینی قبلاً برای استفاده از آنها آموزش دیده اند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده پس از ریاست جلسه به خبرنگاران گفت: «من به کار بر روی آن ادامه می دهم. ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که آنها مهارت های مورد نیاز خود را دارند.”

در حالی که جلسات گروه تماس منجر به حمایت قابل توجهی در میدان جنگ شده است، اما ماهیت آنها بیشتر خودجوش و غیرقابل پیش بینی بوده است. استولتنبرگ رهبری تلاش‌ها را در جهت کاهش بخشی از شکاف ناتو بر عهده داشته است.

ایده این است که ائتلاف نظامی 32 کشوری با استفاده از برخی از ساختار فرماندهی ناتو و تامین منابع از بودجه مشترک، روند کمک های امنیتی و آموزش را هماهنگ کند.

استولتنبرگ ابراز امیدواری کرد که بایدن و همتایانش در واشنگتن با حفظ سطح بودجه برای کمک های نظامی که از آغاز تهاجم گسترده روسیه در فوریه 2022 به اوکراین ارائه کرده اند، موافقت کنند.

او تخمین می زند که حدود 40 میلیارد یورو (43 میلیارد دلار) تجهیزات سالانه تولید می شود.

مجارستان روز چهارشنبه اعلام کرد که تا زمانی که مجبور به مشارکت نباشد، این طرح را وتو نخواهد کرد.

نخست وزیر ویکتور اوربان گفت: «من از دبیرکل خواسته ام تا روشن کند که هرگونه اقدام نظامی در خارج از قلمرو ناتو فقط می تواند داوطلبانه باشد، مطابق با قوانین ناتو و سنت های ما». مجارستان تضمین هایی را که ما نیاز داریم دریافت کرده است.

بزرگترین ائتلاف امنیتی جهان اسلحه یا مهمات به اوکراین نمی فرستد و هیچ برنامه ای برای استقرار نیرو در آنجا ندارد. با این حال، بسیاری از اعضای آن به صورت دوجانبه کمک می کنند و در مجموع بیش از 90 درصد از حمایت نظامی کشور را تامین می کنند.

31 متحد دیگر، جنگ روسیه علیه اوکراین را یک تهدید امنیتی وجودی برای اروپا می‌دانند، اما بیشتر آنها، از جمله بایدن، بسیار محتاط بوده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که ناتو وارد درگیری بزرگ‌تر با روسیه نمی‌شود.

ناتو فرض می کند که حمله به یک متحد واحد با پاسخ همه متحدان مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید