نخست وزیر سابق بلغارستان بوریسوف پیشنهاد ائتلاف می دهد. اما او نمی‌خواهد شغل قبلی‌اش برگردد


صوفیه، بلغارستان (AP) – نخست وزیر سابق بویکو بوریسوف، که حزب راست میانه اش GERB بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی بلغارستان به دست آورد، روز پنجشنبه مخالفان سیاسی خود را برای گفتگو درباره تشکیل دولت جدید دعوت کرد.

بوریسوف در گفتگو با خبرنگاران در مقر حزب گفت که نمی‌خواهد نخست‌وزیر شود، اما هشدار داد که تنها در صورتی دولت تشکیل می‌شود که نخست‌وزیر توسط حزب او منصوب شود. بوریسوف تشکیل کابینه ای متشکل از کارشناسان را پیشنهاد کرد، اما اصرار داشت که وزارت امور خارجه و دفاع نیز باید در اختیار GERB قرار گیرد.

بوریسوف گفت: اگر این شرایط برآورده نشود و طرف های دیگر به انتقام بیاندیشند و از گفتگو اجتناب کنند، انتخابات جدیدی در ماه سپتامبر در بلغارستان برگزار خواهد شد.

نتایج انتخابات روز یکشنبه نشان داد GERB با کسب 24.7 درصد آرا، از جنبش قومی ترک برای حقوق و آزادی ها پیشی گرفت، که در کمال تعجب با 17.1 درصد در رتبه دوم قرار گرفت. تغییر» با 14.3 درصد. بر اساس نتایج رسمی، چهار حزب دیگر نیز در این مجلس 240 کرسی کرسی کسب کردند.

بوریسوف بین سال های 2009 تا اوایل سال 2021 سه دولت را رهبری کرد تا اینکه سومین کابینه او در بحبوحه اعتراضات گسترده ضد فساد استعفا داد.

ائتلاف به رهبری حزب اصلاحات «ما به تغییر ادامه می دهیم» که چندین سال پیش با هدف روشن مبارزه و سرنگونی دولت آلوده به فساد بوریسوف تشکیل شد، روز پنجشنبه اعلام کرد که از کابینه ای که GERB در آن حضور داشته باشد، حمایت نخواهد کرد.

پس از رقابت گردن و گردن در انتخابات ژوئیه گذشته، دو گروه رقیب تلاش کردند تا با تشکیل یک ائتلاف حکومتی ناپایدار، بن بست سیاسی را بشکنند، اما تنها 9 ماه به طول انجامید. در مبارزات انتخاباتی داغ قبل از انتخابات گذشته، هر دو حزب به یکدیگر اتهامات فساد مالی وارد کردند و تحلیلگران شانس کمی برای همکاری مجدد این دو با هم دیدند.

کریل پتکوف، رهبر گروه اصلاحات، روز پنجشنبه پیشنهاد بوریسوف را رد کرد و گفت که حزب او یک “اپوزیسیون قاطع” خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید