مکرون اصلاحات انتخاباتی در کالدونیای جدید را که منجر به خشونت شد، به حالت تعلیق درآورد


پاریس (AP) – امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه از تعلیق اصلاحات انتخاباتی بحث برانگیز در کالدونیای جدید پس از یک سری شورش های مرگبار در منطقه اقیانوس آرام فرانسه خبر داد.

اصلاحاتی که قوانین رای دهی را تغییر می داد، مورد بیم مردم بومی کاناک است و می گویند که آنها را بیشتر به حاشیه می برد. این موضوع باعث بدترین خشونت در دهه های اخیر در مجمع الجزایر شده است.

خشونت ها در 13 مه در واکنش به تلاش های دولت مکرون برای اصلاح قانون اساسی فرانسه و تغییر فهرست های انتخاباتی در کالدونیای جدید شعله ور شد. فرانسه در 15 ماه مه در قلمرو اقیانوس آرام خود وضعیت اضطراری اعلام کرد و صدها نیروی کمکی را برای کمک به پلیس برای سرکوب قیام که با تیراندازی، درگیری، غارت و آتش‌سوزی همراه بود، اعزام کرد.

هر دو طرف شکاف تلخ کالدونیای جدید – کاناک‌های بومی که خواهان استقلال هستند و فرانسوی‌ها – سنگرهایی ایجاد کردند، یا برای شورش علیه مقامات و یا برای محافظت از خانه‌ها و املاک خود. هواداران استقلال موانعی از وسایل نقلیه ذغالی شده و سایر آوارها برپا کردند و بخش هایی از نومه پایتخت را به مناطق ممنوعه تبدیل کردند.

مکرون گفت: تصمیم گرفته‌ام پیش‌نویس قانون اساسی کالدونیای جدید را به حالت تعلیق درآورم. ما نمی توانیم در این مدت اجازه هیچ ابهامی را بدهیم. باید تعلیق شود تا به گفت و گوی میدانی و بازگشت به نظم قوت کامل بدهد.»

وزارت دادگستری فرانسه روز چهارشنبه مرگ یک مرد 34 ساله را در 11 ژوئن تایید کرد. او نهم اردیبهشت در درگیری با پلیس مجروح شد. دستور کالبدشکافی صادر شده و تحقیقات در مورد استفاده از زور توسط ژاندارم درگیر در جریان است.

لوئیس ماپو، رئیس دولت کالدونیای جدید، تسلیت خود را ابراز کرد و خواستار آرامش شد. ماپو گفت: “من خواستار برداشتن فوری موانع و بازگشت به صلح هستم.”

دولت فرانسه مقررات منع آمد و شد شبانه در سراسر مجمع الجزایر را تا 17 ژوئن تمدید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید